Ceren Burcu Turkan
Logo i sin enkleste form er et symbol laget av bokstaver og eller grafisk bilde som skal identifisere en bedrift. Dette høres enkelt ut, men krever innsikt og forståelse av bedriften og at man er kunstnerisk og veldig flink til å komme med kreative løsninger. Å kunne lage logo som skal overleve i mange år og en verden i utvikling krever en dyktig grafiker som Ceren Burcu Turkan.
Ceren Burcu Turkan utdannet seg innen kjemi siden alle sa det var vanskelig å tjene penger på å være designer og kunstner. Siden hun var liten har hun ønsket å kunne jobbe med hennes ferdigheter innen tegning og kreativitet. Ønsket var å kunne jobbe som maler, designe ikea møbler og arkitektur. Ceren fant en måte å både studere kjemi og samtidig lære seg de nødvendige verktøyene for å være en designer.
Ceren bruker vanlige teknikker og lager hånd illustrasjoner for det aller meste når det kommer til design arbeid. Ceren lager mange skisser før hun bestemmer seg for hvilken retning hun skal gå når det jobbes med merkevarebygging “branding”. Ceren bruker micron blyanter og for ekstra tekstur bruker hun micron tusjer. Til noen prosjekter bruker hun ipad med appen Procreate. Ceren liker også å jobbe med spesialtilpassede fonter og jobbe med retro fargepaletter.
Ceren legger lidenskap i alle sine prosjekter og med hennes kunstneriske evne lager hun utrolige ting. Illustrasjonene, logoene og strukturene hennes er velbalanserte, symmetriske, flatterende og hun lager en virkelig god grafisk representasjon av firmaene hun lager merkevarebygging for.
Inspirasjon til Cerens arbeid kommer fra kullstifttegning, håndskjærte bilder og årgangs reklameplakater. Hun blir også inspirert av hvordan lyset beveger seg på planter, foto, og kokebok fonter. Ceren sier hun er heldig som har en livlig fantasi som hjelper godt til i dette yrket.
Ceren finner også inspirasjon hos artister som Karla Heredia, Daria Stetsenko og Jay Fletcher som er designere. Hun finner også inspirasjon hos firmaer som Stitch Design Co, Savvy Studio, Studio MPLS og Olsson Barbieri. Hun tar ofte en kikk på nettsidene deres før hun starter på nye prosjekter.
Hennes store drøm er å kunne lage markedsprofilen for en Michelin restaurant og hun ville elsket å kunne se hennes eget arbeid på et produkt som selges på flyplasser. Ceren sier hun synes det høres litt rart ut, men hun blir fortsatt spent når hun kan se sitt arbeid og det er derfor en drøm å kunne se det i flere land. Så et stort alkohol merke ville passet sier hun.
Du kan se mer av hennes arbeid på hennes hjemmeside https://cerenburcuturkan.com/ – Instagram – Behance og Dribbble
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.